Koniec szkoły, i co dalej???

 

Niebawem opuścisz mury tej szkoły. Z pewnością zastanawiasz się, jaką drogę wybrać. Studia? Jakie? Pracę? Jaką? A może rozpocząć naukę w szkole policealnej i zdobyć dodatkowe umiejętności, inny zawód?

Nie działaj przypadkowo. Nie zdawaj się na decyzję podjętą w ostatniej chwili. Nie pozwól zdecydować innym o swojej przyszłości. Masz czas, więc zrób to świadomie.

 

Po pierwsze - wyznacz sobie cel lub cele, do których chcesz dążyć. Powinny być one spójne z kilkoma Twoimi osobistymi czynnikami, które pozwolą Ci poznać siebie. Wybierz drogę zgodną z sobą samym. Tylko to zapewni Ci satysfakcję z zawodu, możliwość rozwoju (zadowolenie daje chęć doskonalenia) i uśmiech w drodze do pracy J

Ważne przede wszystkim powinno być realne spojrzenie na własną osobę. A więc nie to, co mi się wydaje, ale to, jak jest rzeczywiście. Swoją ocenę siebie możesz skonfrontować z tym, jak postrzegają nas inni (szczególnie osoby najbliższe). Pamiętaj, że tylko rzetelne poznanie siebie gwarantuje dokonanie  najbardziej skutecznych wyborów.

A co warto wziąć pod uwagę?

ZAINTERESOWANIA

Ważne jest, by umieć rozróżnić trwałe zainteresowania od tych przelotnych, chwilowego zaciekawienia czymś, bo to chwilowe może prowadzić do błędnych decyzji. Natomiast najsilniejsze i trwałe zainteresowania należy traktować jako drogowskaz przy wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Co świadczy o zainteresowaniach?

·         sposób spędzania wolnego czasu,

·         preferowane przedmioty szkolne,

·         uczestnictwo w kółkach przedmiotowych, zajęciach pozalekcyjnych/pozaszkolnych,

·         tematyka czytanych książek, czasopism, oglądanych filmów

UZDOLNIENIA, UMIEJĘTNOŚCI, ZDOLNOŚCI

ZDOLNOŚCI to Twoje predyspozycje do łatwego opanowywania pewnych umiejętności, zdobywania wiedzy. Pomyśl, co przychodzi Ci łatwiej, lepiej od innych czynności bądź działań. W jakich dziedzinach, obszarach nauka przychodzi Ci łatwiej, w jakich bez trudu nabywasz określone sprawności.

Poziom zdolności zależy od wielu czynników:

§  wrodzonych,

§  wychowania (czy rodzina, środowisko wychowawcze sprzyja rozwojowi zdolności),

§  własnej aktywności (pracowitość, wytrwałość, praca nad sobą).

Twoje zdolności, umiejętności i uzdolnienia zdecydują o powodzeniu w określonej działalności, o sukcesach i zadowoleniu z wykonywanej pracy czy efektach nauki.

TEMPERAMENT

Temperament to cecha, którą ludzie bardzo różnią się od siebie. Niektóre osoby są np. bardzo wytrwałe, inne szybko się męczą; niektóre reagują bardzo spokojnie na trudne sytuacje, inne zaś gwałtownie – mówimy, że ktoś jest „wybuchowy”. Najbardziej znane typy temperamentu to: choleryk, sangwinik, melancholik, flegmatyk. W jego określeniu pomogą Ci odpowiednie testy. Po przeanalizowaniu wyników będziesz w stanie odnieść wyniki do wymagań interesującego Cię zawodu.

CECHY CHARAKTERU

Twoja osobowość to temperament połączony z charakterem. A charakter to sposób Twojego postępowania, zachowanie w stosunku do innych, to jak widzisz rzeczywistość, to Twoja motywacja i system wartości, to Twój stosunek  do powierzonych Ci zadań i pracy. Jest to cały wachlarz cech, które posiadamy w mniejszym, bądź większym stopniu. Ważne jest więc, czy jesteś np.: prawdomówny, odpowiedzialny, pracowity, ambitny czy też  np.: złośliwy, leniwy lub niezdyscyplinowany.

 SYSTEM WARTOŚCI

Nasze wartości to coś, do czego jesteśmy przekonani.  To coś ważnego, co ma dla każdego duże znaczenie. To one wyznaczą w przyszłości Twoje priorytety np. kariera czy zdrowie, rodzina czy praca, przyjemność czy obowiązek. To one już teraz maja wpływ na Twoje funkcjonowanie na co dzień- praca/lenistwo, uprzejmość, życzliwość/brak kultury. Wartości nie występują pojedynczo, lecz tworzą u danego człowieka układy, zwane systemem wartości. System ten jest zbudowany hierarchicznie, a więc jedne wartości są ważniejsze od innych, mają wyższą rangę. Ten porządek hierarchiczny nie musi być stały i może ulegać zmianie. Ocena własnego systemu wartości pozwala na określenie prawidłowych wyborów życiowych oraz przyczynia się do rozwoju Twojej samoświadomości.

STAN ZDROWIA

Określenie swojego stanu zdrowia ma bardzo istotne znaczenie przy planowaniu swojej zawodowej kariery, czy też przy wyborze zawodu. Poznanie swojego stanu zdrowia wraz z poznaniem przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu pozwoli nam uniknąć niewłaściwych wyborów w tym zakresie. Wśród osób z przeciwwskazaniami do wyboru zawodu są zarówno takie, które mają niewielkie odchylenia w stanie zdrowia, jak i takie, które mają znaczne zaburzenia i dla których są dostępne zaledwie 2 lub 3 zawody. Ważna jest tu konsultacja lekarska, aby ocena stanu zdrowia była jak najbardziej rzetelna.

Przemyślenie tych wszystkich czynników pozwoli Ci poznać siebie i ukierunkować swój rozwój. Twój obraz zmienia się z czasem na skutek coraz większej ilości informacji zwrotnych, które otrzymujesz  od innych (przyjaciół, nauczycieli, rodziców, pracodawcy). Z wiekiem poszerzasz swoje pola działania, więc wiesz już, jak reagujesz na różne nowe sytuacje. Bądź więc szczery i otwarty. Nikt poza Tobą nie wie tyle na Twój temat. Jesteś swoim najlepszym doradcą J

 


Biblioteka

 

 

Godziny otwarcia biblioteki:

Poniedziałek 7.30 – 14.45

Wtorek          7.30– 12.30

Środa            7.30 – 14.15

Czwartek      7.30 – 13.00

Piątek           7.30 – 13.00


Regulamin biblioteki


Regulamin czytelni