Mija rok, odkąd nasza szkoła realizuje międzynarodowy projekt „Europejski start fundamentem przyszłości Zespołu Szkół im. Macieja Rataja w Reszlu" finansowany ze środków Unii Europejskiej. Głównym celem projektu jest podnoszenie umiejętności i kwalifikacji kadry pedagogicznej w zakresie języka angielskiego oraz wykorzystanie zdobytych umiejętności w późniejszej pracy z uczniem. Za nami już trzy wyjazdy do krajów Unii.
W kwietniu Dyrektor Szkoły Andrzej Lewandowski oraz nauczyciel przedmiotów informatycznych Artur Palke odwiedzili Maltę, by wziąć udział w kursie językowym „Fluency and English Language Development for Teachers”. W czasie wakacji Kierownik Szkolenia Praktycznego Danuta Machnio wystartowała w kierunku Oxfordu w Wielkiej Brytanii, by uczestniczyć w 11-dniowym kursie metodycznym.”Secondary CLIL CLIL/S”.
Miesiąc później nauczyciele: Anna Jałoszewska, Dorota Parada oraz Ewa Piechota i Monika Małolepsza spędziły dwa tygodnie na Malcie podnosząc swoje kompetencje językowe w trakcie kursów: Anna Jałoszewska “Methodology Revisited, Revitalised, Renergised-Language Teaching Methodology”, Monika Małolepsza “CLIL- Methodology and ICT Tools for Teachers Working with CLIL”, Dorota Parada i Ewa Piechota „Fluency and English Language Development for Teachers”.
A już 2 października kolejny punkt programu, tym razem 2-tygodniowy pobyt nauczycieli w Brighton.
Uczestnicy projektu podzielą się z nami swoimi przeżyciami. Jako pierwsza opowiedziała nam o wrażeniach z pobytu p. Danuta Machnio. Sami poczytajcie….
Moja przygoda zaczęła się ponad rok temu od…. snu. Jechałam pociągiem z Londynu do miasta, gdzie były niskie kolorowe budowle… Sen miał miejsce mniej więcej w tym samym czasie, gdy moje koleżanki Ania Jałoszewska i Dorota Parada złożyły wniosek projektu. Rano w pracy oznajmiłam im, że byłam w Oxfordzie…, zatem wniosek jest przyjęty. Jak się później okazało, miałam rację.
Od września 2016 ja i pozostali nauczyciele uczestniczący w projekcie, poszerzaliśmy swoje kompetencje na kursie języka angielskiego, aby w jak największym stopniu wykorzystać możliwość udziału w zaplanowanych wyjazdach metodycznych i specjalistycznych. W dniach 17- 28 lipca 2017r. uczestniczyłam w kursie metodycznym CLIL w Oxfordzie, w Anglii.
Nauczyciel pokocha Oxford od pierwszego dnia, gdyż tętni ono nauką i gwarem dziecięco- młodzieżowych rozmów. Wszędzie mnóstwo młodych ludzi. Cudowny widok, gdy na ulicach 70- 80% stanowi młodzież z plecakami i zeszytami pod pachą. Gwar śmiech, radość, multikulturowość oraz otwartość na wiedzę i przyjaźń. Architektura mnie nie zawiodła. Saksońskie i romańskie kamienne budowle, 39 kampusów uniwersytetu, kościołów, muzeów etc. Czuć, że tu historia służy współczesności, a teraźniejszość szanuje i docenia historię. Kurs odbywał się w British Study Centres School of English. Naszą grupę stanowili ze mną Kathrin i Ulrike z Niemiec, Ida z Budapesztu, Sonja i Andrea z Austrii, Miriam i Juan Antonio z Hiszpanii oraz Giovanni z Włoch. Naszą trenerką była Hellen o’Neal- trenerka międzynarodowa, która kiedyś rok spędziła także w Polsce. Podczas dwóch tygodni kursu doskonaliliśmy j. angielski oraz poznawaliśmy i trenowaliśmy na sobie metodykę CLIL, a także różne techniki nauczania. Kurs wieńczyły nasze micro-lekcje, podczas których stosowaliśmy wiedzę i umiejętności nabyte podczas zajęć. W godzinach popołudniowych poznawaliśmy Oxford, jego architekturę, bogatą historię i dorobek naukowo- wychowawczy. Wieczory i weekendy pozostawały do naszej dyspozycji, ale studenckie biuro podróży oferowało atrakcyjne wycieczki.
W Oxfordzie zwiedziłam Christ Church College, gdzie nagrywany był Harry Potter i Alina w Krainie Czarów, Magdalen College, St. John College, Keble College i kilka innych. Odwiedziłam także muzea: Pitt Rivers i Asmolian oraz ogród botaniczny. Wspólne zajęcia, wyjścia turystyczne oraz wycieczki dały możliwość nawiązania znajomości, integracji i przyjaźni.
W weekendy zwiedziłam Warrwick, Stradford- miasto Szekspira, Cardiff, Cambridge, Stonehenge i Bath. Anglia i Walia są przepiękne. Przywiozłam stamtąd wspaniałe złapane w kadr wspomnienia, nowe doświadczenia i znajomości, nowe kompetencje metodyczne, a także przeświadczenie, że na naukę oraz realizację marzeń i pragnień nigdy nie jest za późno.