Projekt napisany głównie z myślą o naszej młodzieży ma charakter dwutorowy, oferuje szeroki zakres działań przynoszących korzyści zarówno dla uczniów jak i nauczycieli.
1. Krótkoterminowa wymiana grup uczniów
Młodzi obywatele UE przyjaźni dla środowiska
Students' mobility to Croatia (Student learning event)
EU and Environmentally Friendly Young Citizens
➢ Podczas tego spotkania wszystkie szkoły partnerskie podjęły działania w zakresie aktywnej edukacji obywatelskiej z naciskiem położonym na rozwój stosunków międzynarodowych oraz odpowiedzialność za środowisko naturalne.
➢ Uczniowie podczas działaniach przygotowawczych i projektowych wykorzystywali liczne narzędzia cyfrowe, pracując w zespołach i poznając ich przynależność dziedzictwa do Europejskiego. Wszystkie delegacje zaprezentowały swoje, miasta, szkoły oraz zwyczaje i tradycje.
➢ Uczniowie współpracowali w zespołach międzynarodowych promując postawę przyjazną dla środowiska poprzez sadzenie drzew w Europejskiej Alei obok szkoły oraz projektowanie kodów QR zamiast drukowanych materiałów turystycznych. Dzięki temu stali się bardziej świadomi ekologicznie i gotowi do większego zaangażowania w projekty i ruchy na rzecz ochrony środowiska, zarówno na szczeblu szkolnym, jak i międzynarodowym. Podniosła się ich świadomość znaczenia zrównoważenia ekologicznego, poznali znaczenie zdrowych relacji, w tym relacji ze środowiskiem.
➢ Młodzież rozwijała swoją kreatywność poprzez tworzenie i uczestnictwo w projektowania znaków QR kodów, które należało umieścić obok ważnych zabytków w Zaprešiću, w wirtualnej wycieczce po Zaprešiću z kodami QR oraz poprzez udział w rozstrzygnięciu konkursu na logo projektu oraz tworzenie ceramicznej wersji logo projektu podczas warsztatów ceramicznych. Zorganizowane zostały również międzynarodowe stoiska z żywnością typową dla każdego kraju przywiezioną do Chorwacji przez delegacje międzynarodowe.
➢ Podczas spotkania uczniowie stworzyli e-czasopismo, blog i film o przebiegu spotkania.
➢ Dzięki podróży do szkoły partnerskiej uczniowie uczyli się w autentycznych sytuacjach, doskonalili znajomość języka angielskiego, zwiększając poczucie własnej wartości i stając się bardziej niezależnymi i tolerancyjnymi obywatelami Europy.
2. Krótkoterminowe szkolenie dla nauczycieli
Nowa metodologia: PBL (Problem Based Learning) jako narzędzie zwiększania zaangażowania uczniów
Teachers' mobility to Croatia (Joint Staff Meeting)
New Methodology: PBL as a Tool of Increasing Students’ engagement
➢ Wszystkie szkoły dostrzegły potrzebę modernizacji metod nauczania, większej koncentracji na uczniach i włączeniu nieformalnej edukacji w codzienną praktykę.
➢ W ramach zajęć nauczyciele skupili się na metodologii nauczania PBL, która ma zastosowanie do wszystkich przedmiotów, a tym samym pozwala prowadzić lekcje w sposób bardziej interdyscyplinarny. Ponadto zwiększa zaangażowanie uczniów zachęcając do rozwijania ich umiejętności przekrojowych.
➢ Uczestnicy współpracowali w grupach międzynarodowych tworząc plany lekcji oparte na metodzie PBL, które będą zawarte w ebook RRC. Wykorzystana została do tego Aplikacja Learning Designer.
➢ Nastąpiła również wymiana przykładów dobrych praktyk - nauczyciele prowadzili zajęcia dla uczniów chorwackich oraz międzynarodowej grupy uczniów Erasmus plus i uczestniczyli w obserwowaniu lekcji prowadzonych przez innych nauczycieli. Dzięki temu oprawili swoje umiejętności językowe, ale także umiejętności IT. Nauczyciele poczuli się pewnie i są gotowi by wprowadzić zmiany w swojej obecnej praktyce nauczania.
➢ Uczestniczyli również w szkoleniu eTwinning, co zachęciło ich do realizacji projektów eTwinning jako część swojego planu nauczania w przyszłości. Nauczyciele będą kontynuować międzynarodową współpracę poprzez projekty eTwinning i w ten sposób będą nadal rozwijać sieć europejska i pomogą szkole realizować europejski wymiar.
➢ Nauczyciele dowiedzieli się również jak zwiększyć atrakcyjność i walory edukacyjne wycieczek szkolnych, przygotowując się do zajęć plenerowych w Plitwicach.
➢ Ścisła współpraca z kolegami z różnych części Europy podniosła świadomość nauczycieli o ich przynależności do europejskiego dziedzictwa kulturowego i zainspirowała ich do nauczania ich uczniów wspólnych pozytywnych wartości UE.